2011-05-27… 1 år för mig.. Men du skulle fylla 70.

hmm..
27’e Maj…
I går var det exakt ett år sen jag började på mitt jobb, om man räknar på dagar.
Ska jag gå på datum så är det nu, den 27’e maj… Min farfars födelsedag..
Min farfar var 51 år när han dog..
Jag var två..
Det går inte en dag utan att jag önskar att jag hade fått lära känna honom.
Som jag önskar att han hade fått leva så länge så jag iaf hade haft ett minne av honom.
Men nej, han dog den 4’e december 92.
Han lämnade oss på tok för tidigt.
Hans sjukdom tog honom ifrån oss.

För några år sen kollade jag igenom gamla barnfilmer som jag har kvar.
Jag hittade en, snövit tror jag det är.
Öppnade den och tittade om den var hel.
Och där, i fodralet..
Stod det när jag hade fått den och från vilka.
Det var en julklapp till mig, julen 92, från farmor och farfar.
Jag kan inte göra mg av med den filmen,
det är det enda jag har från honom.

Men, jag känner mig lite egoistisk ändå.
För jag har min lillasyster,
som är 12 år yngre än mig.
Hon har aldrig sett farfar,
aldrig varit i hans famn,
aldrig hört hans röst..
Hon har sett en bild på honom.
That’s it.. En bild.
En fin svartvit bild, i en träram..
Där han ler, har som alltid sina glasögon på.
Han var lycklig.

Men, jag vet att han var som lyckligast när han var ute med våran stora fina segelbåt.
Önskar ibland att vi hade kvar den båten.. Trots att jag är livrädd för vatten så..
Att vara där ute, på öppet vatten, långt från allting. Det är en frihet för mig.
Jag kan slappna av på ett helt annat sätt där än vad jag kan här, ”på land” …

Jag önskar att farfar var med oss än idag..
Han skulle vara så stolt..
Han skulle se min storasyster, så vacker, så stark..
En helt otrolig tjej.
Sen skulle han se min lillasyster, så fin, så snäll, så otroligt underbar.
Jag vet inte vad han skulle se när han tittar på mig..
Jag vet inte ens vad jag själv ser när jag ser mig i spegeln så.

Jag vet bara att, jag önskar han var här..
Han skulle fylla 70 idag..

Oiva Lavio.. Grattis på födelsedagen.
Jag saknar dig<3

Lämna en kommentar